Thursday 22 October 2009

物語を書く

みなさんに質問です。
子供の時に、学校の授業で想像力を使って物語を書いたりまたは、ある文章を読んでそれが途中までで終わっていて、結末を自分で作る・・・というような授業を受けた事がありますか?

私が覚えてるのは、夏休の宿題で本を読んで感想文を書く・・・くらい。後はテストで「それ」は何を指してますか?とか、そういう国語の授業しか覚えてません。ほとんど、想像力を駆使して物語を書いたりなんて事が全く覚えがない。私だけ?

なぜ、こんな事を書いてるかというと・・・。英語を勉強している時も「想像力を使って文章を書く」という壁にぶち当たった事がありませんでした。が、しかーーーーし今になって思い切りぶち当たってるのです。スペイン語で。

中級のクラスに入った時からやたらと物語が途中までで終わっていて、結末を自分で書く・・・っていうのがね。もうその度に苦痛で。まず、起承転までの内容を把握してないと(当たり前だけど)終わりが書けない。そうなんです、このレッスンで私はお得意の「分かったふり」が通用しないのです。

他の生徒はどうか・・・って?ほとんどの外国人、アメリカ、イギリス、オーストラリアでは物語を作るという授業が週に1度は必ずあって手慣れた物らしいです。たしかに、私の姪も8歳にしてちゃんとした物語を書いてました。ちなみにこれです。

My Imagination

There once was a girl, just an ordinary girl, but in her imagination there was no such thing as ordinary. This little girl’s name was Lily. In Lily’s imagination she was a princess, her friend was a unicorn, her mother and father were royalty.

Every day she made bouquets from wild flowers and daisy chains. She lived in a castle, with roses climbing the walls. She had a cat named Crystal. The princess had a sparkling tiara to match her cat’s silk fur. She had a golden necklace and silver bracelet. Her cat’s crown was big and shiny. She always tried to catch butterflies. She looks all day for princes and hoped one day she would find her true love.

The unicorn’s name is Jasmine. Jasmine and Lily played together with their other friend, Holly the butterfly. Jasmine was a unicorn with stars all around it. They all enjoyed each other. They gave each other company and loved one another.

In the Summer, they went to the pond to gather lily pads. In Winter, they all made snowballs. In Autumn, they collected all the different types of leaves and in Spring they made daisy chains.

Then it was night, so Lily woke up from her imagination and hoped she could play with her friends tomorrow.

THE END

あっぱれ!って感じ。私の想像力は8歳の子より劣り、もちろん、クラスでもダメダメです。
でも、これは本当に勉強になります。「想像力」と一言でいうととても短絡的なのですが、私の場合、「書く想像力」がほとんどない。キルトをしたり、ピアノを弾いたりという中ではそれなりに想像力はあると思うのですが、本を読む、文章を想像して書く・・・と言うのは私の中では本当に難しいと痛感しました。でも、がんばります。「塵も積もれば山となる」という言葉を信じて、私なりに想像をして文章を書いていきたいと思います。

もし、何かいいアイデアなどがあれば、(想像力を伸ばす)コメント欄にメッセージを残してくださいね!よろしく。


No comments: